· 

7 Generaties

Mijn werk: 7 generaties staat voor de oermoeder, de feminiene oerkracht.

 

Dit werk heb ik inderdaad een aantal jaren geleden gemaakt, het staat o.a. voor ook voor de woorden bezinning en dankbaarheid.

 

Het zaadje van het project 'Zeven generaties' werd gepland tijdens het lezen van een boek van Priscilla Cogan, schrijfster die in een indianenreservaat haar praktijk had.

In de voetstappen van haar zoektocht naar haar wortels, ben ik aan mijn eigen zoektocht begonnen.

Haar boeken las ik, tijdens een mindere en toch heel kostbare levensfase van mij.
Alle anekdotes en indiaanse wijsheden schreef ik op, als een naslagwerk.

 

Na enkele jaren begon ik met mijn project 'Zeven generaties'.

Maar op één of andere manier kon ik er niet aan verder werken.

In 2011 begon ik mijn eigen zoektocht en ik ging naar Thessaloniki, Griekenland.

Ik had de boeken; 'Thessaloniki Stad van geesten' en het boek 'De heksen van Smyrna'

gelezen.

Met het boek 'Thessaloniki' ben ik door de stad gelopen en bezocht de plekken die erin beschreven staan. Soms vond ik ze en soms waren ze al weg.

Mijn  Griekse voorouders kwamen uit Klein-Azië en tijdens de Ataturk-periode besloot men in 1923 tot een bevolkingsuitwisseling tussen Turkije en Griekenland.
zo zijn mijn Griekse voorouders van Klein-Azië naar Thessaloniki gekomen.


Maar wat heeft dit alles nu te maken met de 'Zeven generaties, vraagt u zich misschien af.

Zowel de indianen als ook de heksen van Smyrna (lees wijze vrouwen) vertelden hierover. Namelijk:

Weet dat je altijd 7 generaties vrouwen achter je hebt staan, met deze ben je verbonden, met hun wijsheid, kracht, raad enz. Je kunt ze altijd vragen je te helpen.  Indirect afstammend van de Moeder der moeders onze Moeder Maria, Moeder Aarde, de Oermoeder,

Realiseer je echter ook, dat je 7 generaties voor je hebt. Ben je bewust van de stappen die je zet in je leven.

 

Het hoeft niet altijd zo dramatisch te zijn of te worden zoals ik het beschrijf.

Denkt u hierbij aan een levensfase waarin je een beslissing moet nemen of kan nemen....wat doe je ermee, hoe pak je het aan enz.

deze uitspraak heeft me moed gegeven en ook om een goede moeder proberen te zijn en te blijven.


In mijn werk heb ik letterlijk 7 gezichten verweven in de haren, de tentakels zijn de voelsprieten, de spirituele geleiders en soms ook slangen, voor mij staat een slang voor wijsheid, het innerlijke luisteren en voelen.
De rode draad is de bekende 'Rode draad', die alles met elkaar verbindt, ook met haar Yoni-energie.

De Yoni-energie staat óók voor de 7 generaties die voor haar staan.

Bedenk dat stappen, acties en daden ook gevolgen kunnen hebben voor de volgende generaties.

Haar Yoni, haar tempel, haar scheppingskracht waar de rode draad ook symbolisch staat voor de verbondenheid met de voormoeders.

 

In mijn werk is de vrouw zwanger, ze heeft in haar linkerhand een kind (papier-maché en papierpulp) met bladgoud.

Goud staat voor mannelijke energie en het kind heeft ze aan haar borst.

In haar rechterarm heeft ze een kind (papier-maché en papierpulp) met bladzilver.

Zilver staat voor de vrouwelijke energie, dat kind is vrijer en wil de wijde wereld in.

Onder haar zwangere buik heb ik de nadruk gelegd op haar innerlijke tempel.

Haar Yoni, haar tempel en zij bepaalt wie haar tempel betreedt.

 

Ik wilde haar ogen benadrukken.

Één oog kijkt naar boven en het ander oog naar beneden.

Uiteindelijk vond ik de ogen te zeer aanwezig en besloot ik de ogen er iets verweerder te laten uitzien.

De ogen staan symbolisch voor het zien en het innerlijk zien van de verbondenheid.

 

Ik heb het werk op een ouden eikenplank gemaakt en bevestigd en van waaruit ik verder ben gaan werken.

Ze is een onderdeel van de kringloop. Zoals wij ook een onderdeel van een kringloop zijn.

Boom -> Plank -> Pulp -> Papier -> nieuw werk

 

Alles is van papier-maché en papierpulp gemaakt.

Alleen in de tentakels heb ik een draad verwerkt.

Vervolgens geschuurd, bijgewerkt, geschuurd en beschilderd.

Het geheel is afgelakt in een mat glans met uv filter parket lak.